Sindromul post – COVID – long COVID

Unii pacienți care au avut COVID 19 timp de câteva săptămâni după rezultatul negativ la testare, indiferent de severitatea bolii sau de vârstă, se confrunta cu o suma de manifestări ce nu au fost recunoscute (inca) drept o boala de sine stătătoare. Așadar nu au o definiție de sine stătătoare.

Care sunt cel mai des întâlnite manifestări post Covid

  • insomnie;
  • dificultăți de respiratie;
  • variații ale ritmului cardiac;
  • dereglări diverse la nivelor diferitelor organe;
  • probleme neurologice (brain fog – ceata pe creier – iti propui sa cauți ceva anume în casa iar în drum spre ceea ce cauți uiți ce anume cautai sau pot apărea momente în care nu iti mai găsești cuvintele pentru a exprima ceea ce dorești);
  • pot apărea momente inexplicabile de manifestări psihotice;
  • anxietate și depresie;
  • simptome caracteristice sindromului post traumatic;
  • atac de panica;
  • sindromul tahicardie posturale ortostatice

O data cu aceste manifestări calitatea vieții personale post COVID 19 este major influențată.

In concluzie putem afirma faptul ca vindecarea nu se produce o data cu externarea (respectiv cu confirmarea negativa la testare)

Ce determina aceste manifestări post Covid?

Teoria cea mai răspândită la acest moment în domeniul medical (la nivel mondial) este ca răspunsul sistemului imunitar al organismului la infectarea cu virusul poate ajunge sa genereze inflamații în corp sau la nivelul creierului. Astfel diverse funcții ale creierului pot fi afectate (pornind de la memorie pana la capacitatea de multitasking) și nu numai ale creierului. Deci nu virusul în sine determina aceste manifestări.

Cât durează aceasta perturbare?

Organizația Mondială a Sănătății (OMS) spune că 1 din 4 persoane suferă de unele dintre aceste probleme la 4-5 săptămâni după infectare, iar 1 din 10 încă suferă și la 12 săptămâni după.

Exista un protocol de tratament post Covid?

Manifestările fiind atât de diferite de la caz la caz fac imposibila stabilirea unui tratament cu aplicabilitate universala. Așadar nu exista un tratament standard la acest moment. Sistemele de sanatate din lume mizează pe stabilirea unui protocol de monitorizare interdisciplinara a pacienților post COVID 19 (stabilirea investigațiilor necesare, periodicitatea efectuării acestora, specialitățile recomandate în tratarea long COVID ului).

covidEste contagios sindromul Post COVID 19?

Acest sindrom nu este contagios deoarece el reprezinta reacția propriului tău organism ca și răspuns la experienta sa cu virusul COVID 19 după eliminarea acestuia. Face parte din reorganizarea spre funcționarea optima a organismului tau, adaptata contextului actual.

Exista centre de recuperare post Covid în România?

Un ghid clinic de recuperare nu exista inca. Cu toate acestea unele spitale au creat niște programe de investigații pulmonare complexe (la Sibiu) sau de reabilitare, la Spitalul Clinic de Recuperare din Iași și la Spitalul „Victor Babeș” din Timișoara (vezi o listă de exerciții aici). Și unele spitale private și-au făcut propriile pachete de servicii, contra cost, sau gratuit pentru personalul medical care a trecut prin boală.

Cum sa îmi stimulez starea de spirit și sa îmi îngrijesc sănătatea mintala?

  • Fii bun cu tine insuti, compasiv, în timpul recuperării – fii pregătit ca unele zile să fie mai rele decât altele;
  • Conectarea cu alte persoane te poate ajuta să te simțiți mai liniștit normalizandu-te – asigurate ca menții contactul familia și prietenii;
  • Contactează un psihoterapeut și stabilește impreuna cu el un număr de ședințe de psihoterapie săptămânale;
  • A avea o rutină zilnică poate fi benefic pentru starea ta de spirit și sentimentul de stabilitate.
  • Ramai activ – continuarea mișcării te va ajuta să eliberezi endorfine și să-ți imbunatatesti starea de spirit.

Cum sa abordez problemele de memorie si/sau gândire?

  • Fă-ți notițe pentru a te ajuta sa iti amintesti lucrurile – indiferent daca este vorba de intalniri de lucru sau de intalniri medicale;
  • Încearcă sa reduci distragerile. Exersează focusarea atenției și concentrării;
  • Te poate ajuta să-ți faci un plan clar înainte de a aborda orice problema sau situatie noua sau complicata. Descompune planul in pași distincti și continua te verifici pe parcursul punerii lui în aplicare pe măsură ce îl urmezi.

Solicita suport de specialitate. Iti stau la dispoziție pentru programare aici.

Oscar Wild spunea cândva

In mintea noastră-n cape, într-o celula sidefie cât un vârf de ac, ori Raiul domnului, ori Iadul.